Coraz bliżej prawdziwej logistyki bez papieru
Wdrożenie modelu Paperless GS1 u Partnerów Fresh Logistics skróciło obsługę przyjęć o 44% i obniżyło jej koszty po stronie odbiorcy o 38%.
- 0
- Kategoria: Wieści z GS1
Wdrożenie modelu Paperless GS1 u Partnerów Fresh Logistics skróciło obsługę przyjęć o 44% i obniżyło jej koszty po stronie odbiorcy o 38%.
Do niedawna nie zastanawialiśmy się, czym są łańcuchy dostaw i jak są zorganizowane. Pandemia i wojna w Ukrainie odwróciły ten stan o 180 stopni. Gdy okazało się, że na rzecz, którą kiedyś można było kupić od ręki, teraz trzeba czekać czasem nawet rok – jak np. na rower – uświadomiliśmy sobie skalę niewidzialnych nici, łączących nasz świat. Dlatego zwłaszcza teraz, gdy coraz częściej mierzymy się z „czarnymi łabędziami”, kluczowego znaczenia nabiera digitalizacja logistyki. Pomagają w tym standardy GS1, globalnej organizacji non-for-profit, której misją jest dostarczanie nowoczesnych rozwiązań zarządzania logistyką i sprzedażą dla biznesu oraz ułatwianie życia konsumentom.
W nowoczesnej obsłudze łańcucha dostaw towarem jest dziś nie tylko sam przedmiot sprzedaży, ale również i odpowiednie dane. Można zatem powiedzieć, że fizyczny produkt jest niekompletny, jeśli sprzedaje się go bez właściwego opisu. W związku z tym powiązanie tych dwóch elementów ma wpływ na sprawne prowadzenie sprzedaży we wszystkich obecnie wykorzystywanych kanałach.
Sprzedaż produktów spożywczych w kanałach online w Polsce jest coraz popularniejsza. Jednak proces ten wymaga integracji wielu podmiotów i procesów. Bez rozwiązań usprawniających standaryzację nie ma mowy o efektywności sektora e-grocery.
Spójność informacji o produktach zarówno w świecie fizycznym, jak i cyfrowym, stanowi fundament przyszłości handlu. Właściwa, dokładna, rzetelna i jednoznaczna identyfikacja w oparciu o unikalny i niepowtarzalny w skali świata numer GTIN (kod EAN), pozwala sprostać oczekiwaniom również świata on-line.
Zwyczajowo mówi się, że klient nasz pan. To powiedzenie pozostaje aktualne także w dobie digitalu. Detaliści nadający ton swojej branży koncentrują się obecnie na budowaniu jak najlepszych doświadczeń dla swoich klientów, wykorzystując do tego celu cyfrowe rozwiązania.
W ubiegłym roku Polacy wypili wina za 2,5 mld zł. Coraz popularniejsze stają się lokalne marki. Liczba zarejestrowanych winnic w Polsce w 2018 roku przekroczyła już liczbę 200, łączna powierzchnia upraw 330 hektarów, a produkcja wina 5200 hektolitrów, ponad 57% produkcji stanowią wina białe. Łącznie winiarze zebrali w tym roku ponad 800.000 kilogramów winogron1.
GS1 Polska wraz z Instytutem Logistyki i Magazynowania w Poznaniu prześledziła procesy w Winnicy Turnau, produkującej ponad 100.000 butelek wina rocznie. Optymalizacja procesów, przy takiej ilości zamówień, ma kluczowe znaczenie. Badania wykazały, iż wprowadzenie ewidencji dodatków, które są wykorzystywane do produkcji wina (np. drożdże), automatyzacja procesu magazynowania produktów oraz zastąpienie czynności manualnych czynnościami automatycznymi przełoży się na:
- redukcję średniego czasu obsługi ewidencji dodatku z 132 minut do 4,5 minut,
- eliminację błędów wynikających z ręcznego wprowadzania danych,
- poprawienie widoczności produktu w całym łańcuchu dostaw, co w przypadku konieczności wywołania z rynku wybranej partii produktu, skróci czas operacji.